PatrickPiloot.reismee.nl

CBT Klaar!

'Merhaba',

Ali (een klasgenoot) zal trots zijn op me. Elke ochtend, krijg ik het word Merhaba niet uit mijn strot.

Even een lange update:

Morgen hebben we de laatste dag C.B.T. CBT staat voor Computer Based Training. Wat wij eigenlijk de afgelopen 2 weken gedaan hebben, zijn slides doorkijken, van een programma dat door Boeing gemaakt is voor de Boeing 737NG. Deze gaan over interessante dingen, maar ook absoluut over minder interessante dingen. Zo hebben we in detail het elektrisch systeem geleerd, hydraulisch systeem, brandstof systeem en hoe het landingsgestel in elkaar zit. Minder interessant zijn weetjes hoe en wanneer bijvoorbeeld de Flightdata Recorder aangaat, en op welke AC en/of DC bussen ze zijn aangesloten. Maargoed, morgen nog een dagje herhalen, en dan dit weekend kei hard studeren voor de examens die we maandag krijgen op school.

Naast de CBT examens krijgen we maandag ook examens over General Aviation, Air Law en Memory Drills. General Aviation en Air Law zijn gewoon de dingen die je tijdens je Opleiding in Nederland geleerd hebt, dus dat moet wel goed komen. Memory Drills, ook wel bekent als Memory Items, zijn rijtjes van checklisten die je uit je hoofd moet leren. Als er namelijk na het opstijgen een motor in brand vliegt, heb je geen tijd om de boeken erbij te pakken en alles even rustig uit te zoeken, maar dan doe je het eerste gedeelte, en meteen ook het belangrijkste gedeelte compleet uit je hoofd. Bij een motor brand is dat: Automatische Gas eraf, Gashendel naar idle, de brandstofkraan van de motor uitzetten en de motor helemaal isoleren van hydraulische en olie 'gedoe'. Mocht er dan nog brand zijn, dan schakel je eventueel 2 brandblus systemen in. Mooi werk!

(Dit zijn wij niet, maar onze grootste concurent eigenlijk haha)

Na de examens begint (als we het halen natuurlijk) het mooiste gedeelte van de Type- Rating. Althans dat hoop ik! We gaan leren samen werken in de cockpit, performance van de vliegtuigen berekenen en we gaan ook naar een groot zwembad waar we om leren gaan met het evacueren van het vliegtuig! Stiekem kijk ik daar nu al enorm naar uit. Vervolgens zullen we aan het moeilijkste gedeelte beginnen, namelijk het Simulator vliegen. Mark en Ik zijn 30 Maart voor het eerst ingedeeld, in de 4e slot. Je moet je voorstellen, dat een Simulator tientallen miljoenen kost, en daarom ook de hele dag gebruikt word. 24/7! Zo heb je een slot van 10 tot 2 uur smiddags, maar ook van 2 uur s'nachts tot 6 uur s'ochtends! Dus soms zullen we ook wel overdag moeten slapen om s'avonds te kunnen presteren! Het simulator gedeelte bestaat uit 9 sessies van 4 uur, waarvan Mark en Ik om de beurt Gezagvoerder dan wel First Officer zijn. Hier krijgen wij van alles op ons afgegooid. Ze hebben ons beloofd dat wij geen normale vlucht zullen uitvoeren, en verlost zullen zijn als we klaar zijn na 4 uur. Dit beloofd wat moois!

Daarna zullen we in een echt vliegtuig van Pegasus, iederen 6 keer opstijgen, en 6 keer landen! Base training word dit genoemd! Dan zal ik echt in de cockpit zitten, en 60 000 kilo vliegtuig eventjes aan de grond zetten!

Tot zover het leer programma!

Het hotel waar we zitten is Prima, maar na 2 weken begin je je toch een beetje opgesloten te voelen. Het is een beetje jammer dat we erg ver van het centrum zitten, dus rondom het hotel is er niet heel veel te doen. Dat levert ook meteen een dilemma op met het eten s'avonds. Beneden in het hotel hebben we een restaurant zitten met een menu bestaand uit Pizza en Kip rijst broccolli enzo. En iets verder in de straat een lokaal restaurantje waar we altijd 2 grootte schotels vlees nemen met zijn 6'en. Maar na 2 weken het zelfde te eten begint het allemaalnormaal te worden, en dan verland je toch echt naar stampot van Andrea!

Afgelopen weekend zijn we nog even de stad ingeweest. Er staan vooraal veel moskeen, en we zijnmet zijn allen nog op een boot tour geweest. Dit was op een klein vies eing bootje, maar uiteindelijk een mooie ervaring! Istanbul is wel veel te groot om alles in 1x te zien, dus we gaan zeker als we een keer wat meer tijd hebben nog even terug. Zo moeten we bijvoorbeeld de Blue Mosk nog in, en zou ik graag nog wat meer door de lokale markt daar willen lopen. Heb er overigens wel 2 goedkope neppe Ralph's gekocht! En ze zitten prima!

Ik ga richting bedje, morgen weer vroeg op om weer wat stof te herhalen!

En Twente heeft 3-0 gewonnen. Mark is helemaal happy. Maakt de sfeer weer wat leuker in de kamer. We hebben de wedstrijd gevolgd met Skype! Vriendin van Mark had haar webcam op de TV gezet, zo hadden wij beeld, en de iPad op TV Oost voor radio! Mooie oplossing, waar we vaker gebruik van zullen maken!

Mensen Gegroet,

Patrick

Max Degenaars

Hee Pat!

Gaat lekker zie ik man! heel veel succes alvast met je Examens.

let me know when your back in NL
xx

Dreetje

Mooi verhaal schatje, wel goed je best doen op de boeing 737 (5 meter langer en 215 passageiros!!!).
Tot snel, heb er veel zin in, Dikke kus, Andrea

zonnemeisje

geweldig Patrick, dat alles zo voorspoedig gaat. Straks de sim in en dan voor het eggie!!!
We bellen maandag wel ff skype!! zijn net vertrokken uit Cozumel, zijn naar Playa del Carmen geweest met de ferry, leuk ruwe zee, volgende week video op facebook.
1 dagje op zee en zondag weer naar huis. Mensen begrijpen niet dat we cruisen, je woont toch op een prachtig vakantie-eiland horen we steeds. We hebben enorme lol. Hoop jij ook tussen het leren door.

Groetjes Mama