PatrickPiloot.reismee.nl

Skill Test gehaald!

Goed nieuws!

Vandaag hebben Mark en ik onze Skill Test (Examen) op de simulator gehaald!

Het is de laatste tijd misschien een beetje stil geweest op de blog, maar naast het vliegen gebeurde er eigenlijk niet zo heel erg veel. Na mijn laatse blog zijn we begonnen met het vliegen op de Simulator. In het begin was het vooral kennis maken met de vliegtuig, en alle systemen die je kan gebruiken. Vanaf les 3 kwamen er ook storing aan te pas, zoals motor storing, motor vuur, motortje die eraf vliegt etc etc. Knallen dus!

Les 4 was kennis maken met hydraulische en electrische problemen. Les 5 was een soort van progress test, waar werd gekeken of wij een beetje op niveau zaten, om uiteindelijk vanochtend onze skill test te kunnen halen. Onze progress test ging echt uitstekend, en er werd ons eigenlijk verteld dat we al op Skill Test niveau zaten! Dat is nog een lekker om te horen!

Ik in de rechterstoel (wat ik de komende tijd mijn bureau mag noemen!)

Na les 5 gingen we dieper in op de systemen, en complexere problemen. Ook kwamen er leuke dingen voorbij zoals emergency descend en smoke removal. Bij een emergency descend valt de cabine druk op een hoogte van 12km weg, en moet je zo snel mogelijk naar een veilige hoogte waar jij, en de passagiers weer normaal kunnen ademen. Dit is 10 000', ongeveer 3km hoogte. Tijdens deze procedure hebben (hopelijk) de passagiers een zuurstof masker op, die vanaf het plafond naar beneden valt, en wij piloten doen ook een zuurstof masker op. Daarna is het KEI hard naar beneden en allemaal procedures volgen! Ik vond dit best leuk om te doen, maar ook zwaar. Het is belangrijk dat je ten alle tijde hiervoor klaar bent, aangezien sudden decompressions altijd heel onverwacht voorkomen. Zoals laatst een Southwest Airlines 737-300!

Smoke removal was stiekem nog net iets leuker. Hier word er gesimuleerd dat er brand aan boord is. Als er brand in het vliegtuig is, is het absoluut noodzakelijk om zo snel mogelijk te landen. We doen dan opnieuw onze maskers op, en ook een bril tegen de rook. Vervolgens gaat 1 piloot zich alleen concentreren op het vliegen, terwijl de andere probeert het probleem op te lossen. Dit is echt een high stress situation, maar een hele uitdaging. Gelukkig ging dit goed bij ons, en hebben we weer 200 leven gered !

Ikke, Dhr. Khale, en Mark

Wat ook moeilijk is, zijn windshears! Deze kregen we ook, vrij vaak zelfs, en zijn best moeilijk. Bij een windshear moet je denken aan wind dat opeens van richting veranderd. Zoals bij een onweerswolk bijvoorbeeld. Als dit gebeurt kan het vliegtuig in 1x erg veel snelheid verliezen, en als er ook een neerwaartse beweging is van de wind, kan je gewoon de grond in geduwd worden. Als dit gebeurt moet je vol gas geven, en proberen niet te crashen. Zo simpel is het! Een hele uitdaging, maar wij zijn gelukkig geen 1x gecrashed, wat volgens de instructeur al een prestatie op zich is! Dat is nog eens leuk.

Instrumenten van de gezagvoerder

Daarnaast zijn Mark en ik ook CATII, en CATIIIA gecertificeerd! Dit betekend dat wij mogen landen met bijna geen zicht, compleet op de autopiloot. Misschien is de CATIIIA op minimums als er dingen mis gaan misschien nog wel het moeilijkst dat we geleerd hebben! Je zit dan namelijk 15m boven de grond, terwijl er iets mis gaat met de autopiloot. Dat moet je erg snel reageren, en het vliegtuig of veilig aan de baan zetten, of in een go around sturen! In totaal 3 knopjes, met 3 hele verschillende functies die jij dan uit elkaar moet houden, en de goede moet indrukken. Best moeilijk, en heeeel erg weinig tijd. Gelukkig na veel training ging dit allemaal erg goed!

Uiteindelijk, nadat alle lessen voltooid waren, volgde vanochtend onze Skill Test. Dit werd gedaan met een andere instructeur. Er word niet echt verteld wat er gaat gebeuren, maar jij moet gewoon doen wat je moet doen, en hopelijk gaat het dan goed. Voor ons werd het extra moeilijk gemaakt, en we moesten vliegen op Trabzon, en Van. De 2 moeilijkste velden van Turkije, vanwege hoge bergen, hoge elevatie, en geen normale naderingsprocedures. We kregen engine failures, engine fires, windshears, hydraulic failures, electrical failures, FMC failure, met raw data VOR/DME etc. etc... Uiteindelijk deden we ook nog wat CATIIIA oefeningen. Aan het einde kregen we te horen dat we waren geslaagd!!! Fantastisch natuurlijk!

Video van een landing kan je vinden bij video's!

Op dit moment is het wachten voor onze base training. We zouden deze Zondag doen, maar kregen net een email dat het is gecancelled :( . Erg jammer. Hopelijk gaan we hem wel zo snel mogelijk doen, aangezien ik wel weer heel erg graag naar Nederland wil! Lekker terug naar het vrouwtje, en weer even in een kamer waar ik zelf me rotzooi moet opruimen!

Ik heb zelfs nog meer mooi nieuws! Gisteren is mijn lieve moeder 50 Jaar geworden! Wel heel erg jammer dat we er niet bij konden zijn, want eigenlijk had ik nu in Curacao moeten zijn, maar goed... Nu kan ik wel een Boeing 737 Vliegen!

Zodra ik mijn base training heb voltooid zullen er uiteraard foto's en video's volgen!

Groeten,

Patrick!

Reacties

Reacties

Andrea

Hey Lieverd,

Super goed, van harte gefeliciteerd!!!! Mooie video, lijkt heel echt. Op naar de echte Boeig 737 900 (250 passagiers;)

Kus

zonnemeisje

Misschien ben ik straks wel een keer je passagier als we op vakantie kmen in Indonesie! Nu durf ik wel(denk ik) maar in een zesna krijg je me niet in.
nogmaals pabien !!!

Mama

(Groot)ouders en broertje en zusje van Otmar

Dag Patrick,
Gefeliciteerd met het halen van de skilltest en natuurlijk met je moeder! Jammer dat je niet bij haar kon zijn, maar ze zal wel supertrots op je zijn. Volgende jaar vlieg je er gewoon zelf heen!

moeder en broer Jaap

Van harte gefeliciteerd met het behalen van je skilltest. Jaap vertelde altijd wel dat je het goed kon en dat blijkt maar weer. Groeten uit Tiel.

Patrick

Allemaal heel erg bedankt voor de Felicitaties!!

rwvan rijn

Patrick gefeliciteerd, je beschrijving van een precision approach is erg realistisch. Ben benieuwd naar het vervolg. Groeten Rink van Rijn

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!